WWF isbjörnsfadder – webbkampanj

wwf

Webbyrån Projector jobbar med Världsnaturfonden, WWF, och fick uppdraget att hjälpa dem få in fler isbjörnsfaddrar.

Projektet bestod dels av att förbättra sidan på wwf.se som tar hand om den intresserade och göra det lätt att anmäla sig som fadder, och dels av en kampanjdel som skulle ge lite trafik under kampanjperioden.

Landningssidan fanns redan innan, så det rörde sig om en redesign. Då den förra sidan var som en lite minisajt, fast med väldigt lite på varje undersida, ville vi få all text på en och samma sida för att göra det mer överblickbart. Detta skulle leda till ett snabbare avslut.

WWF ger också ut Polarrapporten, en nyhetsbrev om deras verksamhet, till alla faddrar. Vi ville att det skulle läggas ut på sajten för att få lite mer innehåll. Dels för att visa den intresserade vad WWF faktiskt gör för pengarna, och dels för att ha en sida som uppdateras och som är proppfull med relevanta sökord.

wwf

En annan liten, men intressant, uppdatering av sidan var social-bookmarking-ikoner. Även om man kanske inte klickar direkt på dem, blir man påmind om att man faktiskt kan dela sidan vidare.

Projektet var ett test från WWF:s sida, om resultatet föll väl ut skulle de andra faddersajterna också göras om. Idag såg jag att även de andra faddersidorna uppdaterats enligt min design, så jag antar att det blev lyckat!

Jag var art director och grafisk designer, Anna Östergren var copywriter och projektledare på Projector var Mattias Järnemar och Henrik Agnehall.

Så, bli isbjörnsfadder!