Tipsa en kompis kan göra skillnad

Vilken effekt har en tipsa-en-kompis-funktion på en kampanjsajt? Jag skulle gissa att det varierar med vad man tipsar om, men tänkte dela med mig av lite intressanta siffror från en webbkampanj som jag var med och skapade. Kampanjen gick under 2007 i Sverige.

Kampanjen bestod av en kampanjsajt med en interaktiv tävling där en vinnare röstades fram av besökarna. Det var i huvudsak banners som drev trafik till sajten. Som tävlande kunde man också tipsa in kompisar direkt till sitt eget bidrag i tävlingen. Jag var väldigt nyfiken på att se vilken kraft det fanns i att man som tävlande kunde ragga röster, så jag såg till att mäta och jämföra var trafiken kom ifrån.

Det visade sig att hela 26% av den totala trafiken unika besökare kom från kompistips. En fjärdedels kompistrafik var mer än jag trodde.

Förvånande resultat

När jag tittade vidare i statistiken såg jag också att kvaliteten på kompistrafiken var högre. En besökare som blivit intipsad, stannade 3:05 minuter, medan en som klickat på en banner, eller kommit direkt, var där 2:40. Statistiken visade också att intipsade besökare var mer benägna att klicka sig in på de erbjudanden som annonsören presenterade. Faktiska avslut kunde jag tyvärr inte se.

Det här visar åtminstone tre saker:

  • – ”Social trafik” kan addera mycket trafik utöver köpt bannertrafik om designar för det från början, helst redan i den kommunikativa idén. Om man sedan får till en viral effekt utöver det, kan det verkligen rulla på. Kampanjen ovan var mest fokuserad på bannertrafik, men fick en tredjedel trafik extra på köpet. Rätt bra rabatt!
  • – Man är mer positivt inställd till något, om man hört om det från någon man känner. Den sociala trafiken är alltså av högre kvalitet.
  • – Mixa in lite speldesign-tänk. Om kampanjen består av en tävling, se till att reglerna säger att ju fler du tipsar in, desto mer ökar dina chanser att vinna (istället för tvärtom).

Det vore intressant att se siffror på liknande kampanjer, särskilt svenska. Och förresten, tipsa gärna en kompis om den här posten… ;)