Speedy Tomato – Monster Without a Mouth webbkampanj

speedy tomato

Speedy Tomato var en av Telias Mobilportaler, en riktig storsatsning med lansering i flera länder runt om i europa. Ett slags socialt nätverk med mobiler och internet, helt rätt tänkt men så här i efterhand: alldeles för tidigt.

Reklamkampanjen togs fram av reklambyrån St:Lukes, och webbyrån Moonwalk (idag Starring), där jag jobbade, fick uppdraget att göra webbkampanjen. Kampanjen handlade om ett litet monster som saknade både mun och öron.

Webbkampanjen gick ut på att man på kampanjsajten kunde skicka meddelanden till varandra genom monstret. Genom att dra och släppa ord från en palett kunde man skriva små meningar, och monstret gjorde sedan charader på meningen ord för ord så att mottagaren fick klura ut vad meddelandet var.

speedy tomato

Jag var art director, och övriga i arbetsgruppen på Moonwalk (vad jag kommer ihåg, rätta mig gärna) var bland annat: copywriter: Fredrik Lundgren, creative director: Calle Sjönell, art director: Jakob Westman, utvecklare: Didde Brockman.

Oh, och webbkampanjen vann en silverpenna i One Show Interactive 2002.