Selecta – eko på jobbet, reko på jobbet

selecta screenshot

Selecta sköter kaffet på många arbetsplatser genom sina kaffeautomater. De finns på många arbetsplatser, så det är många som dricker Selecta-kaffe på dagarna. Vilket kaffe som finns i automaten bestämmer arbetsplatsen. Det vill säga chefen.

I den här kampanjen berättar Selecta varför du ska kräva ekoreko-kaffe på din arbetsplats. Du ska som anställd förstå att du kan påverka beslutet om vilket kaffe som ska köpas in. Och hur viktigt det är att vi är många som kräver ekoreko-kaffe.

När det gäller kaffe är det viktigt att välja ett som tagits fram på ett bra sätt. Ett sätt som är bra för både natur och människor, det vill säga att inte onödigt mycket regnskog skövlats, arbetarna har drägliga arbetsvillkor och att odlingarna inte besprutats för mycket (med arbetarna kvar på odlingarna).

Kampanjen är framtagen av reklambyrån Kärnhuset. Arbetsgruppen bestod bland annat av mig som art director, Carin Lindewall som copywriter och Jonas Järnfeldt som projektledare.

Kampanjsajten gick live hösten 2008 och finns här.