Resteröds har en ny logotyp

Resteröds har bytt logotyp. Jag lägger märke till det, eftersom jag designade den förra. Då var projektet att nylansera Resteröds som ett med moderiktigt (och traditionsfyllt) klädföretag, istället för den traditionsfyllda (och mossiga) trikåfabriken.Resteröds gamla och nya logotyp

Varumärkesbygget handlade då om att rota sig i traditionen, göra det genuint. Prata om fabriken med de gamla stickmaskinerna, (vilka en äldre herre var den enda som kunde sköta, och han bodde precis bredvid fabriken). Riktig äkthet. Och, givetvis, samtidigt ligga långt framme på modegraden i kläderna.

En annan viktig sak med den förra logotypen var att ö:et skulle vara snyggt. Ö:et skulle kunna vara en bärare av logotypen, särskilt internationellt. Resteröds använde det också friskt och det har synts, och gör det fortfarande på många toppluvor så här års. Ö:et i den nya logotypen är också snyggt, men det är ett annat ö. Jag får anta att det går bra för Resteröds just nu eftersom de kastar bort det gamla och byter.

Den nya logotypen är inte dålig på något sätt. Den är riktigt stilig. Men jag kan inte låta bli att tycka det är synd att de skippat roten i traditionen och äktheten och byggt den på ett trendigt typsnitt. Eller att de byter logotyp så snabbt. En logotyp som de verkligen prytt många av sina plagg med.

Eller också är jag bara lite sentimental.