Det är nu det händer

Det är nu företag börjar inse vikten av att se bra ut på internet. Och då menar jag inte utseendemässigt, utan att vara ett bra varumärke. Ett som tar han om sina kunder. Ett som erbjuder en bra produkt eller tjänst och dessutom ger en bra känsla.

Det är nu företag inser att bilden av deras varumärke till stor del baseras på hur det ser ut på internet. Det är nu de inser att de själva inte kan styra över hur varumärket ser ut. Vad som sägs om det. Vad som tycks. De kan däremot göra den bästa produkten eller tjänsten med den bästa kundservicen. De kan vara på samma sida som sina kunder.

Det är nu företag inser att den chansartade reklamen måste få en mindre roll. I en dalande ekonomi dras budgetar åt och färre saker måste lämnas åt slumpen. Det är nu företag inser att de behöver en stark, genomtänkt internetnärvaro, för att reklamen ska kunna spela någon roll. Det är nu de inser att reklamfilmer och annonser visst är bra, men som komplement till internet.

Det är nu de inser att internet inte är en mediekanal. Det är många. Det är ett hem för många. Det är en plats där ordet är fritt. Det är en icke förlåtande plats.

Det är nu de inser styrkan i de miljontals dialoger som genomsyrar dagens sociala webb. Nu eller aldrig.