Därför bör du strunta i att ta fram en traditionell grafisk profil

Ofta investerar företag ansenliga summor pengar i att ta fram enhetliga grafiska profilmanualer. Där anges vilka färger som får användas, hur logotypen ser ut, hur stor logotypen får vara, var den får var placerad, vilka typsnitt som får användas och till vad och så vidare.

Sen, när ett grafiskt projekt ska genomföras, ingår oftast en grafisk designer av något slag i arbetsgruppen. En grafisk designer som nu är bakbunden av den grafiska profilen. Designern blir sedan bedömd i sin yrkesroll utifrån hur väl den grafiska profilen följs, och inte nödvändigtvis hur väl den grafiska formen tilltalat målgruppen, kommunicerar innehållet eller skapar wow-känsla.

Det behövs inte en grafisk profil, inte med det innehållet jag nämner ovan. För om ett företag har en logotyp, en uppsättning färger och framför allt en tydlig beskrivning av vilken känsla och ton som ska utstrålas, så räcker det för en grafisk designer att skapa efter. Ditt företag får då en ständigt utvecklande, levande grafisk utstrålning, som lever i tiden och andas nuet.

Ett argument för att ha en väldigt omfattande grafisk profil är ofta att ”vem som helst” ska kunna sätta ihop en trycksak, och den sedan ska vara lika snygg som resten och passa i företagets utstrålning. En tydlig kompromiss, där man hämmar designern, och samtidigt knappast hjälper ”vem som helst” särskilt mycket.

Våga istället skapa en grafisk profil som fungerar som en kreativ språngbräda och brief för den grafiska designer ni kommer jobba med. Få varje grafisk designer eller art director att göra sitt bästa och kunna tillföra något. Försök inte hitta på alla olika möjliga situationer där olika regler i en grafisk manual kan komma till nytta, för det är inte säkert att de någonsin kommer att uppstå. Sprid ut timmarna på att optimera kommande projekt istället för att lägga dem på ett regelverk med 25 olika sätt logotypen får användas på.

En traditionell grafisk manual är i princip död så fort den är klar. Dammet börjar lägga sig på omslaget så fort den landat på skrivbordet. Satsa istället på att jobba mer agilt och ha en tydlig bild av känslan som ska kommuniceras. Resultat kommer bli fantastiskt.