Boxer, Roberts Värld – webbkampanj

Boxer Roberts Värld webbkampanj

I den här reklamkampanjen lanserade Boxer och reklambyrån Abby Norm konceptet ”Roberts Värld”.

I reklamfilmen upptäcker man att alla människor är Robert. På webben skapade vi en tävling som gick ut på att var mest lik Boxer-Robert.

Som tävlande laddade man upp en bild på sig själv, passfotostil, och sen placerade man ut ett par Robert-glasögon så det blev så likt som möjligt. Man markerade också ut var munnen var, så att olika Robert-repliker kunde sägas.

Boxer Roberts Värld webbkampanj

Man kunde ragga röster direkt från kampanjsajten (man fick en direktlänk till sitt bidrag). En ”rösta på mig”-widget fick man också, som man kunde placera på till exempel sin blogg. I widgeten kunde man rösta och betygsätta direkt.

Vi vägde in både antal betygsättningar och snittbetyg vid poängberäkningen. Det gjorde att man som tävlande tjänade även på de dåliga betygen, så det var bara att ösa på med röstragget.

Boxer Roberts Värld webbkampanj

Vi skapade också en bannerkampanj för att få lite fart på deltagandet initialt. I dem visades slumpmässiga tävlingsbidrag, och man kunde direkt i bannern sätta betyg på de bidrag som visades.

Reklambyrå för Boxer är Abby Norm. Jag var digital creative director på Ottenray, Abby Norms webbyrå. Arbetsgruppen bestod av kreatörer från både reklambyrån och webbyrån. Daniel Säflund var grafisk designer, och Swiff (numera Rebenga) skötte webbproduktionen. Kampanjen gick 2007.